بازیهای ساده برای تقویت خلاقیت بچه ها


چهارشنبه 23 تير 13:31


این بازی ها باعث تقویت حس خلاقیت کودک و ایجاد هیجان مشترک بین کودک و والدین می‌شود


بازیهای ساده برای تقویت خلاقیت بچه ها

1 -چند بازی با ماكارونی

 (برای گروه سنی 2 تا 4 سال)
 ماكارونی، به‌ جز این‌ كه غذای مورد علاقه بچه‌هاست، به خاطر شكل و بافت خاص‌اش، امكان‌های زیادی برای بازی فراهم می‌كند. در مورد بچه‌های كوچك‌تر می‌توانید از ماكارونی‌های بزرگ لوله‌ای استفاده كنید.
یك ظرف كوچك از ماكارونی را به همراه یك نخ كاموا در اختیار كودك قرار بدهید و او را تشویق كنید كه ماكارونی‌ها را نخ كند و یك گردن‌بند از ماكارونی درست كند. این بازی باعث تقویت ماهیچه‌های كوچك دست می‌شود و بین چشم و دست كودك، هماهنگی ایجاد می‌كند.
 

(برای گروه سنی 3 تا 6 سال)
چند نوع مختلف ماكارونی، در اختیار كودك قرار دهید و روی زمین، همراه هم، با استفاده از ماكارونی‌ها، شكل بسازید. در مرحله بعدی، می‌توانید با استفاده از یك مقوا و چسب مایع، شكل‌هایی را روی مقوا با ماكارونی بچسبانید. این شكل‌ها را می‌توانید با استفاده از قلم‌مو و گواش رنگ كنید.
كودك را در ساختن شكل، آزاد بگذارید. این بازی، با تقویت ماهیچه‌های كوچك، در رشد خلاقیت كودك هم موثر است.
 

2- بازی با آینه
(گروه سنی 2 تا 4 سال)
در یك روز آفتابی، با استفاده از یك آینه كوچك می‌توانید بازی‌های ساده‌ای برای كودك‌تان ترتیب دهید. با انداختن نور آینه روی اشیای مختلف می‌توانید كودك را تشویق كنید كه نام آن‌ها را به زبان بیاورد.
می‌توانید كودك را تشویق كنید كه لكه‌های كوچك نور را تعقیب كند یا خودش، نور را به دیوار بتاباند. از یك لیوان، برای شكست نور استفاده كنید و رنگ‌های مختلف نور را به كودك نشان دهید.
از این بازی، برای آموزش استفاده نكنید. هدف این بازی، تشویق حس كنجكاوی كودكان و ایجاد هیجان مشترك بین والدین و كودك است.
 
-3
مُهر سبزیجات
)گروه سنی 3 تا 6 سال)
رنگ گواش را رقیق كنید و در كاسه‌های كوچك بریزید. سبزیجات مختلف یخچال را از وسط ببُرید و كودك را تشویق كنید كه سبزیجات را داخل گواش فرو كرده و اثر آن را روی مقوا امتحان كند. سبزیجات مختلف، به علت نوع بافت‌شان، شكل‌های مختلف و جالبی ایجاد می‌كنند. كودك می‌تواند با استفاده از مهرهای مختلف، شكل‌هایی نیز بسازد.
برخی از سبزیجاتی كه برای ساختن مهر می‌توانید استفاده كنید، عبارتند از: لیمو، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی، پیاز، هویج، كاهو یا كلم. هم‌چنین می‌توانید كودك را تشویق كنید كه دست یا پایش را داخل كاسه فرو ببرد و اثر آن را روی مقوا ببیند.
این بازی باعث تقویت حس خلاقیت كودك و ایجاد هیجان مشترك بین كودك و والدین می‌شود. برای كم كردن ریخت و پاش ناشی از این بازی می‌توانید از یك سفره یا نایلون بزرگ استفاده كنید یا كل صحنه بازی را به حمام منتقل كنید.
 
-4
بازی با حبوبات
یك كاسه كوچك با حبوبات مختلف را همراه یك بطری كوچك آب معدنی خالی، در اختیار كودك قرار دهید. كودك معمولا شروع به انداختن حبوبات داخل بطری می‌كند. این كار برای كودكان كوچك دشوار است و نیاز به تمركز زیادی دارد. برای همین باعث تقویت ماهیچه‌های كوچك دست و ایجاد هماهنگی بین چشم و دست می‌شود.
بعد از این‌كه تمام حبوبات را داخل بطری انداخت، بطری را همراه هم، روی یك سینی بزرگ خالی كنید. با حركت دادن بطری می‌توانید صداهای مختلفی ایجاد كنید. بعد، كودك را تشویق كنید كه حبوبات را دسته‌بندی كند. برای این دسته‌بندی، توجه كودك را به رنگ و شكل مختلف حبوبات، جلب و نام آن‌ها را تكرار كنید.
بازی انداختن حبوبات داخل بطری، برای كودكان دو تا سه ساله و بازی با حبوبات و دسته‌بندی آن‌ها، برای كودكان دو تا چهار ساله مناسب است.
 
-5
تیزهوش كردن كودكان با اسباب‌بازی‌های خانگی
ـ بچه‌ها از دیدن و شناختن تفاوت‌ها لذت می‌برند. چند تكه پارچه با جنس و بافت متنوع، كلیدهای فلزی، چند خودكار رنگی یا حتی تعدادی قاشق در اندازه‌های مختلف، به‌راحتی می‌تواند سرگرم‌شان كند.
ـ قبل از این‌كه چیزی را در سطل آشغال بیندازید، چند لحظه، از دید یك كودك به آن نگاه كنید. عكس‌های روی یك بسته پاستیل یا یك جعبه خالی شكلات، معمولا برای بچه‌ها جالب است.
ـ آشپزخانه می‌تواند شهربازی بچه‌ها باشد، به شرطی كه محیط آن را برای بازی كودك ایمن كنید و وقت‌هایی كه سرتان شلوغ نیست و مشغول آشپزی نیستید، همراه او، با قابلمه‌ها و ظرف‌های پلاستیكی بازی كنید؛ البته نفس عمیق و لبخند را فراموش نكنید.


بازی     خلاق     كودك                                                    


chapta